TIMEOUT Ressource styring
ANVENDELSESOMRÅDER OG VÆRDISKABELSE
Ressource styring er mange ting og tolkes forskelligt fra organisation til organisation – og fra system til system. Ressource styring kan anvendes til at holde overblik over kommende/ingangværende opgaver samt er der nok medarbejder tilknyttet hver.
Skræddersyet ressource styring
Vi hos Outzource går op i at det skal være nemt og simpelt at holde styr på sin organisation.
Vi tilbyder derfor flexibilitet og skræddersyet funktioner, så din virksomhed kan operare bedst muligt.
Hvad er Ressource styring?
Vi oplever, at en væsentlig del af ressource styring er at kunne besvare disse spørgsmål:
- Har vi nok opgaver?
- Har vi nok medarbejdere til opgaverne?
- Er det de samme medarbejdere, som får opgaverne?
- Er nogen mere “belastet” end andre?
- Er der taget højde for ferie/fravær og intern tid ift. Projekttid?
Overblik:
For at besvare ovenstående spørgsmål, skal udgangspunktet for kapaciteten beregnes og vises. Om der er 10 eller 1000 medarbejdere/roller/kompetencer, kan dette tal vises per person, opdelt i grupper samt totalt.
Når alle allokeringer eller forecast samt øvrig tid er lagt ind, fratrækkes disse kapaciteten, som så giver belastningen. Belastningen vises for en given periode, og kan angives i kategorier for opfølgning og efter kalkulation.
Simpelt og enkelt, kan det aflæses om tallet er grøn for overskud af tid eller rød, for underskud, og dermed behov for enten flere eller færre opgaver/medarbejdere.
Rapporter:
Efterkalkulation samt rapportering, vises ligeså for en given periode.
En tilgang, som er interessant er, at følge om det aktuelle udførte arbejde afspejler allokeringerne. Er der brugt mere eller mindre tid.
En anden er, om fordelingen af opgaver (vægtning) også er fulgt, eller om noget arbejde er udført hurtigere/langsommere end antaget – eller om nogle opgaver er mere tidskrævende end antaget.
For alle rapporter gælder det, at de kan vises for en given medarbejder, gruppe samt evt. rolle/kompetence.
Hvornår kan jeg starte min Ressource styring?
Først og fremmet skal alle projekter oprettes, og timer fordeles til de medarbejdere/roller, som skal arbejde på projekterne.
Derudover skal der lægges et estimeret antal dage og timer på ferie, fravær og intern tid. Der findes en række guidelines om normalfordelinger m.m. på nettet, men det bedste er at bruge en intern statistik med historiske data, da kulturelle forhold har stor indflydelse på udregning af den reelle projekttid.
ANDRE SPECIFIKKE FUNKTIONER
- Igangværende arbejdstatus angivelse med rest timer eller i procent. Derudover revision status i forhold til fakturering og værdi timer leveret per en specifik regnskabsdato.
- Timebudget simulering, hvor opgaver og timer allokeres til medarbejdere. Inkl. alarm funktion, når flere timer end til rådighed allokeres samt en medarbejders normtid overskrides.
- Automatisk tildeling af opgaver til medarbejdernes timeseddel ved allokeringer, samt mulighed for at styre, at der ikke kan bruges flere end de tildelte timer.
- Portefølje overblik, fordelt over flere år, budgetter og forbrug samt pr. medarbejder/afdeling.
- Kapacitet og forecast, som tager højde for interne opgaver, møder samt ferie og fravær. Dermed fås et overblik over den individuelle samt samlede projekttid set i forhold til den tid som er allokeret.
- Burnrate. Følger projektet planen, eller skal ”tempoet” sættes op eller ned, eller skal der prioriteres anderledes i forhold til øvrige projekter, målsætninger eller investeringer.
.
Kontakt
Skriv til os for en uforpligtende præsentation eller snak om dine behov.