Det koster
at la’ vær’
Fra
Manuelle arbejdsgange til
IT-automatik.
Manglende overblik, for mange ”tjek op på”-opgaver og den evige fornemmelse: ”jeg har glemt noget”. Det er på det tidspunkt man tænker: ”der må findes noget IT… ”. Men tanken om at investere i IT er dårlig tænkt færdig, før den afløses af tanken: ”tør jeg at tage springet? ”. Risikoen er høj og ”det går jo meget godt”.
Men, når hverdagen atter er i gang, og man oplever at skulle løbe sig halvt ihjel for at tjekke op på medarbejderne, eller skal fare frem og tilbage mellem kontoret og produktionshallen for at følge med, om ordre nr. 217 er færdig – og hvornår en ny ordre kan startes.
Når man skal huske om en leverance var en dellevering, og man derfor har udskrevet to ens følgesedler. Eller ikke kan finde kundens seneste tegning eller brev og ”hov, var vi løbet tør for materialer…! ” Ja, så bliver det NØDVENDIGT at se sig om efter noget IT, som kan hjælpe. Risiko og ”det går jo meget godt” skal ikke bremse udviklingen, væksten og forbedringerne i din produktionsvirksomhed.
Dilemmaet er, at IT-branchen har et værre ry end brugtvognsforhandlerne. Og det der møder én, er en jungle af IT-systemer og hungrende IT sælgere, der alle siger: ”ja, det kan vi sagtens klare”, ”vi tilpasser bare vores system”.
Løsningen skal findes i at håndtere en IT-investering med sund fornuft – ikke ved passivitet. Nedenfor har jeg listet 10 gode råd, som minimere risikoen ved en IT-investering:
- 1. Spørg en i din branche. Forhør dig hos kon-kolleger om deres erfaringer.
- 2. Har IT-leverandøren forstået din forretning? Bed om en arbejdsgangsbeskrivelse i tilbuddet, det røber typisk om leverandøren har lyttet og forstået din forretning.
- 3. Få en betalingsplan eller fastpris. Risikoen skal som minimum være ligeværdig.
- 4. Tag referencer. Få altid 1-2 referencer, og spørg ind til samarbejdsform og kompetence.
- 5. Først papir – så IT-automatik. Fungere processen manuelt og på papir, er det ok at ”sætte strøm til”. Hvis processen ikke er på plads, bliver det kun værre at optimere den med IT.
- 6. Hvis sælgeren siger “ja det kan vi godt” til alt – så pas på!
- 7. Spis elefanten i bidder. Afgræns dit behov til 1-2 specifikke områder, som ønskes løst.
- 8. Lav en business-case. Sæt tal på din besparelse/indtjening. Omregn fx TID til DKK.
- 9. En rådgiver ved din side. En person du kender, eller du har tillid til. En som kender til IT, og kan se objektivt på tingene.
- 10. Afsæt tid. Du kender din forretning bedst, og det kan betale sig at holde leverandøren i ørerne.